Inhoudsopgave

* Deze blog is geschreven met de nieuwste wetenschappelijke inzichten, kennis van vooraanstaande experts in hun werkgebied en mijn eigen praktijkervaring.

Wil jij afvallen?

Vind jij jezelf te zwaar? Ben je die overtollige kilo’s vet zat? Heb je geen zin meer in jojoën? Wil je weer slank worden en misschien zelfs een strakke buik terug krijgen? Het kan bijzonder lastig zijn om af te vallen. Zeker wanneer je bedenkt dat onze stofwisseling zo is ingesteld dat we makkelijker vet opslaan dan kwijt raken. Maar wanneer je inzicht krijgt in hoe de stofwisseling werkt en hoe je je ‘vetverbrandingsmotor’ weer aan kunt zetten, dan wordt het makkelijker om af te vallen en slanker te worden. Na het lezen van deze blog weet je beter wat de oorzaken van overwicht zijn en wat kunt doen met succes af te vallen.

Waarom heb je overgewicht en is afvallen zo moeilijk?

Waarom het zo moeilijk is om af te vallen? We worden continu verleid door onze leefomgeving om juist vet op te slaan. We hoeven allereerst steeds minder te bewegen door allerlei aanpassingen en gemakken in onze omgeving, zoals roltrappen, liften, zittend werk, gemotoriseerd vervoer, enzovoort. Daarnaast is de voedselbeschikbaarheid enorm en is de kwaliteit van voedsel achteruit gegaan. We zijn letterlijk overgevoerd, maar ondervoed. En we hoeven nauwelijks nog moeite te doen om aan voedsel te komen. We spreken inmiddels van een obesogene (dik makende) omgeving. Maar, er is nog een grote ‘sluipschutter’ die het ons bijna onmogelijk maakt om onze overtollige vetmassa kwijt te raken. Stress is een modern fenomeen. We staan tegenwoordig voortdurend aan, willen vele ballen in de lucht houden en moeten voldoen aan allerlei verwachtingen. De meesten leven een hectisch leven, waarin vakantie nemen een noodzakelijk goed geworden is.

Weinig beweging, veel eten in combinatie met onvoldoende en schadelijke voedingsstoffen, en stress zijn dus het recept voor overwicht. Zeker wanneer ook sprake is van erfelijke aanleg en een traag werkende schildklier. Al deze factoren zorgen ervoor dat de inwendige vetverbrandingsmotor voor een groot deel stil komt staan. Maar wat houdt dat precies in en waar bevindt die vetverbrandingsmotor zich? Wanneer je dat begrijpt, heb je gelijk de sleutel om de motor weer aan te zetten.

De vetverbrandingsmotor bestaat voornamelijk uit spieren. Wanneer we bewegen gebruiken we onze spieren en daarbij wordt energie verbruikt. Als je je wat intensiever inspant, voel je dit doordat je warm wordt. Het energieverbruik wordt geregeld door de talrijke mitochondriën in de spieren. Dit zijn minuscule energiefabrieken die vetten en koolhydraten uit je voeding kunnen verbranden en omzetten in energie om te bewegen. Wanneer de vetverbrandingsmotor echter te lang te weinig doet omdat we minder bewegen, dan zal de hoeveelheid spiermassa inclusief het aantal mitochondriën afnemen. Maar er gebeurt nog iets wat ongunstig is, namelijk het optreden van insulineresistentie. Wanneer cellen niet meer goed reageren op insuline, zal de hoeveelheid insuline in het bloed stijgen wanneer we koolhydraten (waaronder suikers) eten. Bovendien versterkt een hoge inname van koolhydraten de insulineresistentie. Ook stress leidt tot insulineresistentie via het hormoon cortisol. Teveel insuline doet de vetverbrandingsmotor extra stagneren. Een stilstaande vetverbrandingsmotor en een toename van de vetmassa leiden ook nog eens tot een verstoring van honger- en verzadingshormonen, waardoor we meer gaan eten. Een vicieuze cirkel is dan in gang gezet. Hieronder vind je een overzicht van verschillende factoren die kunnen bijdragen aan overgewicht:

Afname van de spiermassa inclusief het aantal mitochondriën

Veel zittijd en weinig beweging

Onnatuurlijke, bewerkte voeding

Hoge inname van koolhydraten, lage inname van vetten

Lage inname van voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en spoorelementen

Voedselstress door lage weerbaarheid tegen anti-voedingsstoffen

Mentaal-emotionele stress

Onvoldoende diepe slaap

Blootstelling aan giftige stoffen in de omgeving

Traag werkende schildklier

Erfelijke aanleg

 

Hoe val je op een gezonde manier af?

Als je op een gezonde manier wilt afvallen, dan is een dieet geen goed startpunt. De meeste diëten leiden tot een te snel gewichtsverlies, waarbij de spiermassa meer afneemt dan de vetmassa. Dan wordt de vetverbrandingsmotor gegarandeerd uit gezet. Het is de kunst om de vetverbrandingsmotor juist weer aan te zetten.

Dat begint op de eerste plaats met veel beweging. En dan bedoel ik ook echt veel beweging. Vooral het verminderen van de zittijd blijkt een grote positieve impact te hebben op het dagelijkse energieverbruik. Als je dit kunt combineren met sporten dan krijg je snel meer spiermassa, meer mitochondriën en een hogere insulinesensitiviteit. Maar bouw het langzaam op. Als je te snel te veel en te intensief inspant, dan veroorzaakt dit stress en een verhoogde kans op blessures.

Zoals we weten leidt langdurige stress tot een chronisch verhoogde cortisolspiegel en dit remt de verbrandingsmotor af. Daarom is het ook ontzettend belangrijk om de dagelijkse hoeveelheid mentaal-emotionele stress te beperken. Dit bereik je door veel geestelijk te ontspannen en je mindset ten aanzien van het leven en de leefomstandigheden te versterken. Een voorbeeld hiervan is te leven vanuit een ‘halfvol glas’ in plaats vanuit een ‘halfleeg glas’.

Ook het optimaliseren van je voedingspatroon is een onmisbaar onderdeel van het aan zetten van de vetverbrandingsmotor. Waar koolhydraten de vetverbrandingsmotor over het algemeen uit zetten, zetten natuurlijke vetten, in de juiste verhouding, de motor juist weer aan. Bovendien is het van belang om de nodige voedingsstoffen zoals hoogwaardige eiwitten, vitaminen, mineralen, spoorelementen en andere belangrijke voedingsstoffen aan te leveren voor een geoliede motor. Voedselstress dient zoveel mogelijk geminimaliseerd te worden. Zo kan een verhoogde inname van gluten, ‘wheat germ agglutin’, lectinen, fytinezuur en oxalaten bij sommige mensen tot grote gezondheidsproblemen leiden. Maar ook bij de gemiddelde persoon kunnen deze anti-voedingsstoffen tot onopvallende voedselstress leiden waardoor de vetverbrandingsmotor hapert.

Een andere, vaak vergeten strategie om af te vallen, is het optimaliseren van de slaap. Vooral de hoeveelheid diepe slaap is hierin doorslaggevend. Tijdens de diepe slaap zorgt onder andere de afgifte van groeihormoon en melatonine ervoor dat de vetverbranding op gang komt. Ook zorgt diepe slaap voor de reparatie van beschadigingen in de vetverbrandingsmotor. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste strategieën om de vetverbrandingsmotor weer aan te zetten:

Zittijd beperken

Spiermassa vergroten

Veel bewegen

Inname van koolhydraten beperken

Bewerkte suikers en synthetische zoetstoffen vermijden

Inname van natuurlijke vetten verhogen

Anti-voedingsstoffen herkennen en beperken

Timing van eetmomenten en vasten

Dagelijks geestelijk ontspannen

Leven vanuit overvloed en optimisme

Zingeving ervaren

Slaappatroon optimaliseren

Goede schildklierfunctie behouden

Beperken blootstelling aan giftige stoffen in de leefomgeving

 

De beloning voor verantwoord afvallen

Het vraagt over het algemeen veel geduld om tot het gewenste lichaamsgewicht en de gewenste verhouding van spiermassa en vetmassa te komen. Ook is het vaak een zoektocht naar wat wel en niet werkt per persoon. Wanneer het lukt om de vetverbrandingsmotor op vollen toeren te laten draaien en vet kwijt te raken, zal je merken dat je je energieker voelt, lekkerder in je vel zit en makkelijker voortbeweegt. Ook gaan je honger- en verzadigingssignalen beter functioneren waardoor je minder trek hebt in ongezonde hap. En misschien wel het allerbelangrijkste, je gezondheid zal aanzienlijk verbeteren. Een sterk immuunsysteem, soepel bindweefsel en een gebalanceerd zenuwstelsel zorgen ervoor dat je niet snel ziek wordt of lichamelijke klachten krijgt.

Afvallen met health coaching

Vind je het moeilijk of onverantwoord om zonder hulp af te vallen? Wil je met de nieuwste inzichten in overgewicht en afvallen je vetmassa verminderen? Vraag dan nu een vrijblijvend kennismakingsgesprek voor health coaching aan. Met health coaching zal je niet alleen effectiever en gezonder afvallen, je zal ook nog eens een stuk energieker, fitter en gezonder worden.

Gratis checklist 'gezondheidswinst'

 

Download direct de checklist.

 

 Ontdek waar jouw kansen liggen voor een optimale gezondheid.

Pas de 5 concrete tips toe en pak jouw gezondheidswinst.

De checklist wordt nu naar je gestuurd. Binnen enkele minuten ontvang je deze in je mailbox.